ZARA: Μια ματιά στην πορεία ενός brand που γιγαντώθηκε χωρίς να επενδύει στη διαφήμιση

Με τον ξαφνικό θάνατο της Rosalia Mera, θυμηθήκαμε όλοι τον τρόπο με τον οποίο έκανε μάρκετινγκ η εταιρεία ZARA. Ένας μη συμβατικός τρόπος που εκτόξευσε τις πωλήσεις στα ύψη. Ίσως ο ορισμός του έξυπνου μάρκετινγκ;

rosalia-mera-zara-Θέμης Σαρανταένας

Το παρακάτω κείμενο είναι αναδημοσίευση από άρθρο του online περιοδικού Daily Fax 26.8.13 της Boussias Communications

 «Ως επικεφαλής μιας διεθνούς επιχειρηματικής αυτοκρατορίας έφυγε η Rosalia Mera από τη ζωή, στην οποία έκανε τα πρώτα της επαγγελματικά βήματα ως μοδίστρα. Συνιδρύτρια μιας από τις μεγαλύτερες αλυσίδες ειδών ένδυσης στον κόσμο, της Zara, η Mera, απεβίωσε στα 69 της χρόνια, αφήνοντας πίσω τον ισπανικό κολοσσό και τη φήμη της αυτοδημιούργητης γυναίκας, που παράτησε το σχολείο έχοντας μεγάλο ενδιαφέρον για το design, αλλά και σκληρή εργασιακή ηθική.

Με αφορμή τη δυσάρεστη είδηση, ακολουθούν μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες λεπτομέρειες για τη γέννηση, την εξέλιξη και τη γιγάντωση της Zara, η οποία δεν ενέταξε ποτέ τη διαφήμιση στο επιχειρηματικό της μοντέλο.

1. Μέρος της διεθνούς απήχησης του brand έγκειται στην ίδια την επωνυμία, που «κυλά» εύκολα στη γλώσσα. Προέκυψε ωστόσο εντελώς τυχαία. Ο πρώην σύζυγος της Mera είχε ένα μικρό μαγαζί με εσώρουχα, το οποίο λεγόταν Zorba. Σύμφωνα με πληροφορίες της UK Telegraph, ο ιδιοκτήτης ενός κοντινού μπαρ με το ίδιο όνομα διαμαρτυρήθηκε και του ζήτησε να το αλλάξει. Η επιλογή του «Zara» έγινε, προς αποφυγή εξόδων, καθώς το ζευγάρι θέλησε να σκεφτεί ένα καινούριο, που να μπορεί να γραφτεί με τα ήδη υπάρχοντα καλούπια.

2. Το πρώτο κατάστημα της αλυσίδας άνοιξε στο κέντρο της La Coruna στη Γαλικία, το 1975. Σήμερα οι «κρίκοι» ανέρχονται στους 1.800 σε όλο τον κόσμο. Το ηλεκτρονικό εμπόριο έχει αποδειχθεί εξαιρετικά κερδοφόρο για την εταιρεία, ενώ κεντρική θέση στα μελλοντικά πλάνα κατέχει η αγορά της Ρωσίας.

3. Η Zara αναπτύχθηκε με ελάχιστη έως καθόλου διαφήμιση. «Σχεδόν δεν έχει τμήμα marketing», αποκάλυψαν οι New York Times πέρυσι. Οι σχεδιαστές είναι εντελώς ανώνυμοι, ενώ ο Ortega Gaona της Inditex, αν και ένας εκ των πλουσιότερων ανθρώπων του κόσμου, αρνείται να δώσει συνεντεύξεις Τύπου.

4. Σταθμός στην επικοινωνιακή προβολή ήταν όταν η Δούκισσα του Cambridge, Kate Middleton, φόρεσε ένα φόρεμα Zara αξίας 49.99 λιρών, την ημέρα μετά τον γάμο της με τον πρίγκιπα William.

5. Η επιχείρηση έχει υιοθετήσει την ταχύτητα μιας εταιρείας τεχνολογίας, λανσάροντας νέα σχέδια γρηγορότερα από τους περισσότερους ανταγωνιστές της, εφοδιάζοντας τα καταστήματά της δύο φορές την εβδομάδα.

6. Και μιλώντας για ανταγωνισμό, πολλοί είναι εκείνοι που ζηλεύουν το επιχειρηματικό μοντέλο του μεγαθηρίου της ένδυσης, συμπεριλαμβανομένων των μεγαλύτερων πολυτελών brand, καθώς γεγονός είναι πως η Zara, έχει καταφέρει να κερδίσει τόσο τους fashionistas, όσο και το ευρύ κοινό. Ενδεικτική είναι η δήλωση του προέδρου της LVMH, ο οποίος έχει χαρακτηρίσει την εταιρεία ως την «πιο καινοτόμο και σαρωτική εταιρεία λιανεμπορίου στον κόσμο, πιθανώς».»

About Θέμης Σαρανταένας

Σύμβουλος Μάρκετινγκ & Ανάπτυξης Μικρών Επιχειρήσεων
This entry was posted in Γενικό Μάρκετινγκ and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

Σχολιάστε