Διαχρονικά… Ελληνικά… Αγαπημένα

Οι Έλληνες, από το 1900, είχαν αρχίσει να δείχνουν τις επιχειρηματικές τους ικανότητες. Ήταν διορατικοί και αποτελεσματικοί λόγω των δυσκολιών εκείνων των εποχών. Από τότε ιδρύθηκαν Ελληνικά brands τα οποία υπάρχουν μέχρι και σήμερα! Αυτά δεν ανήκουν όμως στις ιδρυτικές οικογένειες αλλά έχουν εξαγοραστεί από μεγάλους πολυεθνικούς -και όχι μόνο- ομίλους, οι οποίες όμως έχουν διατηρήσει τις αξίες, την ποιότητα, το κύρος και την ιστορία τους. Σας παρουσιάζω την ιστορία από 4 Ελληνικές ιστορικές μάρκες/εταιρίες!

Μπύρα ΦΙΞ

Το 1864 γεννιέται η μπύρα ΦΙΞ και οι Έλληνες αρχίζουν να μαθαίνουν την μπύρα. Το 1893 χτίζεται το -γνωστό- εργοστάσιο της ΦΙΞ στην Λ. Συγγρού και το 1900 κατακτά το βραβείο «Χρυσόν Βραβείο» στο Μιλάνο. Το 1950, ο Κάρολος Φιξ (ο νεότερος) ανέλαβε την διοίκηση της οικογενειακής επιχείρησης η οποία έγινε πολύ δυνατή, καθώς άρχισε να παράγει και το κρασί (Ρετσίνα Πλάκα) και διάφορα αναψυκτικά όπως το ταμ-ταμ που στην γεύση θύμιζε κοκα κολα. Το 1960 το όνομα της οικογένειας μπλέκεται σε διάφορες πολιτικές διαμάχες. Στο ασταθές αυτό περιβάλλoν μπήκαν νέοι παίχτες στην αγορά, με νέα προϊόντα. Η μπύρα «Αmstel», με τον manager Μηνά Τάνες χτύπησε το μονοπώλιο της μπύρας Fix, και παράλληλα η «Ρετσίνα Κουρτάκη» κατατρόπωσε την Ρετσίνα Πλάκα. Αυτό οδήγησε στο κλείσιμο της εταιρίας ΦΙΞ με χρέη πάνω από 6 δισεκατομμύρια δραχμές το 1982. Το 1992 τα περιουσιακά στοιχεία της εταιρίας πέρασαν στους πιστωτές της και η Εθνική Τράπεζα (κυριότερος πιστωτής της ΦΙΞ) έλαβε το brand name το oποίο – 5 χρόνια αργότερα- πούλησε στην Δ. Κουρτάκης ΑΕ. Η Κουρτάκης ΑΕ σκόπευε να κυκλοφορήσει εκ νέου την μπύρα ΦΙΞ στην αγορά . Όμως στο μεταξύ ένας Καναδός επιχειρηματίας κυκλοφόρησε την μπύρα «Fix, την εθνική μπύρα της Ελλάδος» και ταυτόχρονα σχεδόν ο Κάρολος Ιωάννου Φιξ (της οικογενείας ΦΙΞ) κυκλοφόρησε την μπύρα Karolos I. Fix που κατασκεύαζε στην Ολλανδία (μέσω των super market Μαρινόπουλος – με τον οποίο έχουν συγγενική σχέση). Η υπόθεση οδηγήθηκε στα δικαστήρια και η «Ολυμπιακή Ζυθοποιία ΑΕ» (οικογένεια Κουρτάκη) κυκλοφόρησε την παραδοσιακή μπύρα ΦΙΞ στην αγορά το 2000. Όμως επιχειρηματικές επιλογές δεν βοήθησαν την μπύρα ΦΙΞ να αναπτυχθεί στην αγορά και έτσι, το brand εξαγοράστηκε ξανά από την Χήτος ΑΒΕΕ. More Info: http://www.fix-beer.gr/

Περιοδικό ΓΥΝΑΙΚΑ

Το εβδομαδιαίο περιοδικό “Γυναίκα” κυκλοφόρησε στην Ελλάδα την 1η Φεβρουαρίου του 1950 για πρώτη φορά, από τον εκδότη Ευάγγελο Τερζόπουλο. Το πρώτο φύλλο, με τιμή 5 δρχ. (που αργότερα μειώθηκε στις 3 δρχ.) έφθασε τα 30.000 πωληθέντα αντίτυπα σε όλη τη χώρα. Η θεματολογία της «Γυναίκας» περιελάμβανε μια ευρεία γκάμα τομέων, όπως η μόδα, η μαγειρική, η ζαχαροπλαστική, το νοικοκυριό και πρακτικά θέματα (παιδί, κέντημα, ραπτική), αλλά και ενημέρωση, ψυχαγωγία, υγεία, ψυχολογία, διηγήματα, ποιήματα κ.λ.π. Για την ΓΥΝΑΙΚΑ έγραψαν οι Κώστας Βάρναλης, Παύλος Νιρβάνας, Σπύρος Μελάς και στη συνέχεια οι Στάθης Δρομάζος, Τάσος Λειβαδίτης, Μανώλης Φουρτούνης, Τάσος Βουρνάς, Έλλη Παππά κ.α. Όταν την δεκαετία του ’80 ο Ευάγ. Τερζόπουλος αποσύρθηκε από τη διεύθυνση του περιοδικού, ανέλαβαν την διεύθυνση οι γιοι του Χρήστος και Άρης και αργότερα ο συνονόματος εγγονός του. Το 2007 η «Γυναίκα» ανέστειλε την αυτόνομη έκδοσή της και ένα χρόνο μετά (Ιούνιος 2008) επανήλθε, μέσω της εφημερίδας «Η Καθημερινή» ως ένθετο. Διαβάστε εδώ την συνέντευξη του Ευάγγελου Τερζόπουλου το 1980 με την συμπλήρωση τα των 30 χρόνων του περιοδικού. Από εδώ μπορείτε να κατεβάσετε και να διαβάσετε το 1ο τεύχος του περιοδικού το 1950.

Τροφές ΓΙΩΤΗΣ

Η Εταιρία Θρεπτικών Προϊόντων ΓΙΩΤΗΣ ιδρύθηκε το 1930 από τους Ιωάννη και Μαρία Γιώτη. Το πρώτο προϊόν της ήταν το ΑΝΘΟΣ ΟΡΥΖΗΣ, η πρώτη τυποποιημένη Βρεφική τροφή που παράχθηκε στην Ελλάδα, ένα παρασκεύασμα από αρίστης ποιότητας ρύζι. Η εμφάνιση αυτής της τροφής υπήρξε εξαιρετικά ευεργετική ιδιαίτερα εκείνη την περίοδο, αφού έπαιξε αποφασιστικό ρόλο στη μείωση της παιδικής θνησιμότητας, που είχε λάβει σοβαρές διαστάσεις λόγω της επιδημίας δυσεντερίας. Σήμερα εξάγονται σε 20 χώρες του κόσμου 100 διαφορετικά προϊόντα της εταιρίας όπως: – Βρεφικές Τροφές – Ροφήματα – Προϊόντα Μαγειρικής – Προϊόντα Ζαχαροπλαστικής – Επιδόρπια – Τούρτες – Παραδοσιακά Γλυκίσματα – Σοκολάτες – Επιδόρπια Ψυγείου – Ημιετοιμα Γεύματα Ζυμαρικών & Ρυζιών

ΙΟΝ Αμυγδάλου

Το 1930 ιδρύεται η εταιρία ΙΟΝ Α.Ε. Το 1947 η ΙΟΝ (που πήρε το όνομά της από το «ίον το εύοσμο», το μενεξέ) πρώτη παράγει ένα νέο τύπο σοκολάτας – τη σοκολάτα γάλακτος με αμύγδαλα – και ουσιαστικά δημιουργεί ένα από τα πιο επιτυχημένα Ελληνικά προϊόντα. Το ’50 βρίσκει την ΙΟΝ Αμυγδάλου σε πρώτη θέση στην ελληνική αγορά σοκολατοειδών. Σε διάφορα μεγέθη με περισσότερες πωλήσεις αυτά των 2 και 5 δραχμών! Το 1957 βάζει διαφήμιση στο περιοδικό Θεατής (τεύχος 52). Με σχέδιο την καρικατούρα ενός τυπικού ζευγαριού της εποχής με σοκολάτες Αμυγδάλου ανά χείρας! Σλόγκαν: «Δεν είναι τυχαίο, το ότι και οι δύο συμφωνούν για την ανωτερότητα της ΣΟΚΟΛΑΤΑΣ ΑΜΥΓΔΑΛΟΥ ΙΟΝ, Γιατί όλοι Συμφωνούν! Είναι η καλύτερη». Συνεχίζει την διαφημιστική της παρουσία και την δεκαετία του 1960 με διαφημιστικές αφισέτες που προβάλουν την ΙΟΝ Αμυγδάλου στην παλιά Αθήνα. Κλασικά σλόγκαν: «ΙΟΝ Εγγύηση Υπεροχής», «ΙΟΝ, Tete a Tete, πιο γλυκό… πιο τρυφερό…», «ΙΟΝ προϊόντα ποιότητας», «Ξέρει τι θέλει το παιδί της … ΙΟΝ η θρεπτικότερη σοκολάτα», «Απόλυτη προστασία, Η πρώτη ελληνική σοκολάτα κλεισμένη αεροστεγώς». Χαρακτηριστικά οι πάλαι ποτέ διαφημιστικές καταχωρίσεις της έχουν σήμερα συλλεκτική αξία. Από τη δεκαετία του ’60 η ΙΟΝ είδε τη δύναμη της επικοινωνίας, επενδύοντας στη διαφήμιση, αρχικά την έντυπη και στη συνέχεια και στα τηλεοπτικά σποτ, με αποτέλεσμα η ετήσια διαφημιστική δαπάνη της εταιρείας σήμερα να υπερβαίνει τα 4 εκατ. ευρώ. Το 1998 με την διεθνοποίηση της ελληνικής αγοράς, η ΙΟΝ παραμένει η μόνη αμιγώς ελληνική σοκαλατοποιία. Το σίγουρο είναι ότι η παρούσα διοίκηση της ΙΟΝ παραμένει πιστή σε ένα δόγμα: «Δεν πουλάμε σε ξένους». Τι κι αν κατά καιρούς πυροδοτούνται σενάρια, όπως στο παρελθόν με τη Nestle ή τη Vivartia ή έχουν υπάρξει επαφές, όπως συνέβη το 1997, με την αμερικανική RJR Nabisco.

About Θέμης Σαρανταένας

Σύμβουλος Μάρκετινγκ & Ανάπτυξης Μικρών Επιχειρήσεων
This entry was posted in Γενικό Μάρκετινγκ and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

Σχολιάστε